Bermula 10 Ogos 2010 menjelang umat islam diseluruh dunia boleh menetapkan semula jam mereka berdasarkan waktu baru apabila di dunia mula berdetik di kota suci Makkah. . tersebut terletak diatas bangunan iaitu Bangunan kedua tertinggi didunia . Jam tersebut adalah enam kali lebih besar daripada jam Big Ben London.

Jam buatan Jerman mempunyai muka selebar 45 meter dan setinggi 43 meter di keempat-empat sisi menara. Jam tersebut dijangka boleh kelihatan sejauh 17 kilometer pada waktu malam dan 11 hingga 12 kilometer pada waktu siang.

itu mengandungi 3000 buah bilik dan suite , kebanyakannya mengadap Masjidil haram . Ketinggian menara itu hanya kurang 11 meter daripada ketinggian menara tertinggi di dunia , Burj Khalifa yang mencecah 828 meter.

BH IMAGES SHTOWER Hotel DiMakkah Bangunan  Kedua Tertinggi Didunia Mendetikkan Jam Terbesar Di Dunia

Menara Jam tu dibina daipada struktur konkrit setinggi 662 meter dan menara punck menara logam setinggi 155 meter yang dilitupi symbol bulan sabit malah struktur konkrit Menara Jam itu lebih tinggi daripada bangunan kedua tertinggi di dunia pada masa ini iaitu Taipei 101 di Taiwan, yang setinggi 508 meter.

Anda mungkin juga minat ni:

  1. Sejarah Dunia Yang Mungkin Anda Tidak Tahu